REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Lietuvoje važinėja daugiau nei 1,5 milijono automobilių, tad natūralu, jog dauguma Lietuvos gyventojų nemažai žino apie savo keturrates transporto priemones. Ar tikrai? Pabandysime nustebinti ir pateiksime net 10 nežinomų arba mažai žinomų faktų apie padangas, jų technologijas, istoriją.
1 ) Vulkanizuotą gumą išrado amerikietis Charles‘as Goodyear‘as 1843 metais. Jis eksperimentavo su kaučiuku ir natūralia guma. Kai iš jos pašalino sierą ir dar gerokai pakaitino, guma tapo elastinga, tačiau nepraleido vandens ir šalčio. Taip gimė vulkanizacijos procesas. 1844 metais ši technologija buvo užpatentuota. Apie padangas tada dar nebuvo jokios kalbos. Jau kitais metais Stephena‘as Perry užpatentavo apvalų vulkanizuotos gumos gaminį – pirmąjį padangos prototipą. Įdomu tai, kad Goodyear‘o pavadinimą žino beveik visi automobilių savininkai, o apie Perry nieko nėra girdėję.
2 ) Dar vienas įdomus faktas apie Goodyear. Padangas Goodyear gaminančią kompaniją įkūrė ne vulkanizacijos išradėjas Charlesas Goodyear‘as. Tai padarė kažkoks Frank‘as Seiberling‘as 1898 metais – po 38 metų po paties Goodyer‘o mirties. Jis tiesiog pasirinko savo kompanijai išradėjo pavardę, norėdamas jį pagerbti už vulkanizacijos išradimą ir nuopelnus mokslui. Beje, šiam žmogui priskiriamas kitas svarbus išradimas – padangos protektorius, kuris turėjo pagerinti padangos ir kelio dangos sukibimą. Šis išradimas paskelbtas 1908 metais.

Lietuvoje važinėja daugiau nei 1,5 milijono automobilių, tad natūralu, jog dauguma Lietuvos gyventojų nemažai žino apie savo keturrates transporto priemones. Ar tikrai? Pabandysime nustebinti ir pateiksime net 10 nežinomų arba mažai žinomų faktų apie padangas, jų technologijas, istoriją.
1 ) Vulkanizuotą gumą išrado amerikietis Charles‘as Goodyear‘as 1843 metais. Jis eksperimentavo su kaučiuku ir natūralia guma. Kai iš jos pašalino sierą ir dar gerokai pakaitino, guma tapo elastinga, tačiau nepraleido vandens ir šalčio. Taip gimė vulkanizacijos procesas. 1844 metais ši technologija buvo užpatentuota. Apie padangas tada dar nebuvo jokios kalbos. Jau kitais metais Stephena‘as Perry užpatentavo apvalų vulkanizuotos gumos gaminį – pirmąjį padangos prototipą. Įdomu tai, kad Goodyear‘o pavadinimą žino beveik visi automobilių savininkai, o apie Perry nieko nėra girdėję.
2 ) Dar vienas įdomus faktas apie Goodyear. Padangas Goodyear gaminančią kompaniją įkūrė ne vulkanizacijos išradėjas Charlesas Goodyear‘as. Tai padarė kažkoks Frank‘as Seiberling‘as 1898 metais – po 38 metų po paties Goodyer‘o mirties. Jis tiesiog pasirinko savo kompanijai išradėjo pavardę, norėdamas jį pagerbti už vulkanizacijos išradimą ir nuopelnus mokslui. Beje, šiam žmogui priskiriamas kitas svarbus išradimas – padangos protektorius, kuris turėjo pagerinti padangos ir kelio dangos sukibimą. Šis išradimas paskelbtas 1908 metais.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA


3 ) Kada atsirado pirmosios padangos? 1888 metais, kai John‘as Dunlop‘as užpatentavo pripučiamą dviračio padangą? Ne visai taip. Jaunas inžinierius Robert‘as William‘as Thomson‘as pirmąją pripučiamą padangą sukūrė dar 1845, tačiau jos gamyba buvo labai brangi, todėl panaudojimo galimybės – menkos. Prireikė net 33 metų, kol jau minėtas Dunlop‘as pagamintų pirmąsias padangas dviračiams. Kodėl dviračiams? Todėl, kad automobilių dar nebuvo... Beje, Dunlop pavadinimą vairuotojai irgi žino kuo puikiausiai. Tuo tarpu Thomsono pavardė labiau žinoma... rašytojams, nes jis yra ir rašalinio parkerio išradėjas.
4 ) Dviračių padangų evoliucija labai pasitarnavo automobilių padangoms. 1895 metais André Michelin‘as kartu su broliu Edouardu sukūrė nuimamas padangas automobiliui. Šie vyrukai jau seniau buvo sukūrę tokias padangas dviračiams. Ar jų pavardė nieko nesako? Taip, tai garsiųjų Michelin padangų kūrėjai.
5 ) Dar vienas faktas iš istorijos. Padangas su pripučiama kamera sukūrė amerikietis inžinierius Philip‘as Strauss‘as 1911 metais. Tai buvo jau beveik tokios pat padangos, kokias turime iki šiol. Nuo vulkanizacijos proceso iki normalių padangų gamybos praėjo daugiau nei 50 metų.
6 ) Pirmaisiais 25 padangų gyvavimo metais, jos buvo gaminamos tik baltos. Taip nutiko dėl to, kad į gumą buvo dedamas cinko oksidas, kad jos būtų tvirtesnės, kuris ir padarydavo gumą šviesios spalvos. 1910 metais padangų gamyboje pradėta naudoti anglis, kuri buvo tiesiog atlieka iš benzino gamybos proceso. Ši anglis suteikė padangoms tvirtumo ir padarė jas juodomis. Juodos padangos gaminamos iki šiol.

REKLAMA

Get-a-Good-Deal-on-Tires-Step-9


7 ) Michelin „Tweel“ technologija – padangų ateitis. Pats „Tweel“ pavadinimas yra sudarytas iš Tire ir Wheel žodžių sąskambio. Tai padangos ir ratlankio hibridas, nereikalaujantis padangos pripūsti. Beje, pats ratlankis buvo išrastas dar 1903 metais. Tai labai palengvino padangų keitimo procesą vairuotojams, ypač tuo metu, kai padangų patvarumas nebuvo toks didelis ir jas keisti reikėjo gana dažnai. Praėjo daugiau nei 100 metų, kol ratlankis buvo „permąstytas“ ir taip atsirado „Tweel“ technologija, kuriai vis dar ieškoma platesnio panaudojimo galimybių.
8 ) Iki 1950-jų metų visi automobiliai važinėjo su dvigubomis padangomis – viduje oro pripūsta kamera ir išorine padanga su protektoriumi. Nieko naujo, nes tokiomis padangomis važinėjama iki šiol... dviračiais. 1947 metais B.F. Goodrich Company išrado padangas be vidinės kameros. Tokios padangos netrukus tapo rinkos standartu. Beje, ta pati kompanija „kalta“, kad visos padangos yra juodos, o ne baltos, nes tai jie sugalvojo 1910 metais į gumą dėti anglies atliekų, kad ši būtų tvirtesnė. Maža to, Goodrich kompanija 1937 metais išrado sintetinę gumą, tad nebereikėjo jos išgauti iš kaučiuko, kurio žaliava buvo vežama iš Pietų Amerikos tropinių džiunglių.
9 ) Spėkite, kas pagamina daugiausiai padangų? Dunlop? Michelin? Goodyear? Bridgestone? Pirelli? Daugiausiai iš padangų uždirba Bridgestone kompanija, tačiau ji nėra daugiausiai padangų vienetų pagaminanti įmonė. Pasaulio Gineso rekordas už daugiausiai per metus pagamintų padangų atitenka 318 milijonų padangų pagaminusiai... LEGO! Taip, tai LEGO konstruktorių vaikams gamintoja, kurios rinkiniuose yra guminės padangos pačių sukonstruotiems automobiliams. Jos irgi turi protektorių, yra juodos spalvos ir galima keisti dedant ant kitokių modelių automobilių. Tiesa, žaislinių...
10 ) Per metus atsikratoma per 250 milijonų padangų. Kur gi jos dingsta? Naudotų padangų panaudojimo būdų yra keletas: išmetamos pakelėse ir teršia gamtą, panaudojamos įvairių lauko darželių sprendimams – gėlynams, alpinariumams ir t.t., susmulkinamos ir panaudojamos kaip mulčas, išlydomos ir naudojamos taisant kelių asfalto duobes, apsukrių verslininkų perdaromos – restauruojamos ir dar kartą parduodamos sutaupyti mėgstantiems vairuotojams. Kuris iš šių būdų populiariausias Lietuvoje? Deja, atsakymo neturime.

Straipsnis apie 
padangas parengtas pagal Pigu.lt surinktą informaciją.

REKLAMAAutobilis.lt
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų