Naujienos

„Lietuvos metų automobilis 2023“ konkurse – saugumo sistemų bandymai ekstremaliose situacijose

Paklausti, kodėl renkasi naują, o ne pavažinėtą automobilį, vairuotojai bene dažniausiai akcentuoja, jog nori važinėti patikimai ir saugiai. Būtent saugumas yra automobilio savybė, kuri vertinant transporto priemonės gerumą nurodoma kaip svarbiausia. Ir, šiukštu, nė vienas nenori išbandyti, kiek turimas automobilis yra saugus realiame gyvenime. Tokį bandytojų vaidmenį prisiima automobilių saugumo ekspertai „Euro NCAP“ ir konkurso „Lietuvos metų automobilis“ komisijos nariai, padedami „Vilnius TECH“ universiteto mokslininkų.

„Lietuvos metų automobilio 2023“ konkurse tradiciškai ieškoma saugiausio automobilio. Tam pasitelkiamas ne vienas testas, o bene svarbiausias bandymas susijęs su transporto priemonės gebėjimu autonomiškai sustoti, jeigu priešais kelyje yra kliūtis.

Maserati Grecale
Maserati Grecale

Tokį bandymą, kai automobilio vairavimo asistentai, užfiksavę kliūtį priekyje ir nustatę, jog vairuotojas nesiima veiksmų, privalo aktyvuoti automatinę avarinio stabdymo sistemą ir taip išvengti susidūrimo, atlieka ir „Euro NCAP“ bandytojai. Pastarasis testas, pavadintas „AEB Car-to-Car“, yra vienas svarbiausių: jo metu gauti taškai konvertuojami į bendrą automobilio saugumo balą.

„Lietuvos metų automobilio 2023“ komisijos nariai ir „Vilnius TECH“ universiteto specialistai šį bandymą atlieka Druskininkuose, kur Lietuvos sporto centro komplekse „Druskininkai“ įrengiamas saugus bandymų poligonas. Tik vietoje tikro automobilio priešais testuojamą transporto priemonę pastatoma speciali sienelė su nupieštu automobiliu. Taip todėl, kad kitaip nei „Euro NCAP“ bandytojai, konkurso komisija neturi kelių identiškų automobilių, kad vieno sistemoms suklydus, toliau konkurse liktų prekinės išvaizdos nepraradęs modelis.

Cupra Born
Cupra Born

Rezultatai stebina

Jau kelerius metus iš eilės atliekant šį bandymą talkinantis „Vilnius TECH“ universiteto Transporto inžinerijos fakulteto inžinierius Vilius Mejeras pastebi, kad esminio proveržio šiemet, lyginant rezultatus su praėjusiais metais, nėra.

Specialistas pastebi, jog ir praėjusiais metais atliekant bandymą automobiliams važiuojant 30 km/val. greičiu sėkmingai priešais sienelę sustojo tik keli automobiliai. Analogiška situacija kartojasi ir šiemet.

„Vilnius TECH“ universiteto Transporto inžinerijos fakulteto inžinierius Vilius Mejeras
„Vilnius TECH“ universiteto Transporto inžinerijos fakulteto inžinierius Vilius Mejeras

Be to, sako „Vilnius TECH“ atstovas, variantai, kaip automobiliai elgiasi artėdami prie kliūties, patys įvairiausi: vieni ganėtinai anksti perspėja vairuotoją, bet sustoja prie pat kliūties, kiti perspėja vėliau, bet nuo kliūties sustoja didesniu atstumu.

Po šio bandymo, sako V. Mejeras, išryškėjo trys lyderiai: „Mercedes-Benz EQS“, „Lexus NX“ ir „Volvo C40 Recharge“.

Lietuvos metų automobilis 2023 konkurso dalyvis – Volvo C40 Recharge
Lietuvos metų automobilis 2023 konkurso dalyvis – Volvo C40 Recharge

Leidžia įvertinti skirtingus

Dar vienas bandymas leidžia pamatuoti, kaip efektyviai veikia automobilio stabdžių sistema. Bandymo metu gautas rezultatas – stabdymo lėtėjimo pagreitis. Kaip aiškina konkurso komisijos narys Renaldas Gabartas, šis rodiklis padeda objektyviai įvertinti skirtingo dydžio, klasių ir galimybių automobilius.

„Sąlygos, kuriomis bandėme, matyt, vienos blogiausių, nes testas vyko ant šlapių slidžių trinkelių, buvo septyni laipsniai šilumos. Pirmi įspūdžiai tokie, kad rezultatai prastesni nei praėjusiais metais, nes nei su vienu automobiliu šiemet nepasiekėme tokio rezultato, kaip pernai – 8 metrų per sekundę kvadratu. Lyderių rodikliai šiemet siekė 7,5 metrus per sekundę kvadratu“, – pasakoja jis.

Lietuvos metų automobilis 2023 komisijos narys – Renaldas Gabartas
Lietuvos metų automobilis 2023 komisijos narys – Renaldas Gabartas

Anot žurnalisto, tai anaiptol nereiškia, jog prastėja automobiliai – greičiausiai šių metų bandymo sąlygos buvo kur kas prastesnės nei praėjusių. Visgi patyrusį automobilių rinkos žinovą nustebino ir kitas faktas.

„Iš visų bandytų modelių buvo tik kokie penki, kurie ekstremaliai stabdant pritraukė saugos diržą ir jį užfiksavo bei įjungė avarinį signalą – pranešimą kitiems, kad priekyje kažkas negerai. Kažkodėl šiemet tą darė ne visi, netgi labai prabangūs modeliai“, – stebėjosi jis.

Tarp šio testo lyderių atsidūrė VAG koncerno automobiliai – „Volkswagen“, CUPRA, „Audi“, taip pat „Volvo“ bei „Renault“.

Gabrielius Mejeras, „Vilnius TECH“ universiteto lektorius
Gabrielius Mejeras, „Vilnius TECH“ universiteto lektorius

Gabrielius Mejeras, „Vilnius TECH“ universiteto lektorius, pastebėjo ir tai, kad elektromobiliai yra sunkesni, masyvesni nei modeliai su vidaus degimo varikliais, tad jiems reikia ir daugiau jėgos sustojimui. Dėl šios priežasties elektra varomų modelių rezultatai – ne tarp pačių geriausių.

„Daug kas priklauso ir nuo oro sąlygų, netgi, sakyčiau, vairuotojo patirtis turi įtakos, kaip automobilis stos. Bet visi rezultatai, siekiantis 8 metrus per sekundę kvadratu ir daugiau, jau yra gerai“, – apibendrino jis.

Lietuvos metų automobilis 2023 konkurso bandymai
Lietuvos metų automobilis 2023 konkurso bandymai

Renka „Metų automobilį“

26-erius metus Lietuvoje vykstančiame konkurse „Lietuvos metų automobilis“ ieškoma geriausio šiemet rinkoje debiutavusio naujo automobilio.

Į „Metų automobilio 2023“ titulą pretenduoja septyni skirtingi modeliai:

„Citroen C5 X“,

„Mercedes-Benz EQS“

„Honda Civic“,

„Lexus NX“,

„Peugeot 308“,

„Renault Megane E-TECH“,

„Toyota Corolla Cross“.

Kuris iš šių modelių pelnys garbingą titulą, paaiškės lapkričio 25-ąją, kai vyks konkurso „Lietuvos metų automobilis 2023“ finalas. Iškilmingo vakaro metu bus įvardyta, ir kuris automobilis tapo saugiausiu šiemet.

Back to top button