Naujienos

Pristatytas „Euro 7“ taršos standartas: Tai nebus vidaus degimo variklių žudikas

Pastaruosius porą metų apie artėjantį „Euro 7“ taršos standartą sklandė įvairiausi gandai. Europos Komisija pirminėje „Euro 7“ taršos standarto kūrimo fazėje sakė, jog reikalavimai vidaus degimo varikliams bus be galo griežti, o ir viešumoje pasirodžiusios pasiūlymo ištraukos kaip reikiant išgąsdino ne vieną gamintoją. Vis dėlto, recesijos ir karo akivaizdoje pristatytas oficialus „Euro 7“ taršos standarto pasiūlymas yra gerokai švelnesnis.

Europos Komisija naująjį taršos standartą suformavo atsižvelgdama į dabartinę padėtį Europoje bei gamintojų prašymus bei argumentus, jog naujų griežtinimo priemonių vidaus degimo varikliams tiesiog nereikia, nes sparčiai įsibėgėjusi elektrifikacija bei 2035 m. įsigaliosiantis draudimas pardavinėti naujus automobilius su vidaus degimo varikliais tiesiog pareikalautų ypatingai brangių investicijų į technologiją, kuri būtų panaudota tik vienos kartos modeliuose.

Europos Komisija atsižvelgdama į faktais pagrįstą informaciją, kaip reikiant sušvelnino „Euro 7“ taršos standartą, o tai reiškia, jog visi pokyčiai, susiję su „Euro 7“ turės tik minimalų poveikį naujų transporto priemonių kainai. Europos Komisijos skaičiavimais, gamybos sąnaudos, palyginti su dabartiniu taršos standartu, padidės nuo 90 iki 150 eurų lengvųjų automobilių ir lengvųjų komercinių transporto priemonių atveju, ir apie 2 700 eur sunkvežimių ir autobusų atveju.

Universalus taršos standartas

Vis dėlto, pristačius naujo taršos standarto pasiūlymą, Europos Komisija visiškai neišsižadėjo pirminių ketinimų. Iš tiesų, jame įdiegta nemažai naujovių.

Naujuoju „Euro 7“ taršos standartu pakeičiamos ir supaprastinamos anksčiau galiojusios atskiros lengvųjų automobilių ir lengvųjų komercinių transporto priemonių bei sunkvežimių ir autobusų išmetamųjų teršalų taisyklės.

Dabar visiems apribojimams bus taikomos vienos taisyklės. Šios taisyklės yra neutralios degalų ir technologijų atžvilgiu ir nustato tas pačias ribas nepriklausomai nuo to, ar transporto priemonė varoma benzinu, dyzelinu, elektra, ar alternatyviais degalais. Be to, bus racionalizuotos testavimo procedūros.

Europos Komisijos pasiūlyme teigiama, kad naujasis standartas lengviesiems automobiliams ir lengvosioms komercinėms transporto priemonėms bus taikomas nuo 2025 m. liepos 1 d., o sunkvežimiams ir autobusams – nuo 2027 m. liepos 1 d. Mažesniems automobilių gamintojams, tokiems kaip „Aston Martin“ ar „Ferrari“, bus taikomos ribotos išimtys, atsižvelgiant į jų „specifinius technologinius apribojimus“.

Svarbiausi „Euro 7“ taršos standarto pakeitimai

  1. Važiavimo sąlygos, kuriomis atliekami taršos bandymai, bus išplėstos. Bandymai bus atliekami esant aukštai, iki 45 °C temperatūrai, ir bus padidintas trumpų kelionių, būdingų kasdieniam važinėjimui į darbą ir atgal, skaičius.
  2. Bus sugriežtintos sunkvežimių ir autobusų išmetamų teršalų ribos; lengviesiems automobiliams ir lengvosioms komercinėms transporto priemonėms ir toliau bus taikomos dabartinės ribos, tačiau jos bus vienodos nepriklausomai nuo transporto priemonės naudojamų degalų. Naujosiose taisyklėse taip pat nustatomos anksčiau nereglamentuotų teršalų, pavyzdžiui, sunkiasvorių transporto priemonių išmetamo azoto oksido, emisijos ribos. Konkrečiai: lengvųjų automobilių ir furgonų atveju pradiniu atskaitos tašku laikytos griežčiausios galiojančios „Euro 6“ ribinės vertės, kurios buvo taikomos visoms technologijoms. Pavyzdžiui, benzininiams automobiliams nustatyta 60 mg/km, o dyzeliniams – 80 mg/km NOx riba. Pagal standartines „Euro 7“ taisykles ši riba bus 60 mg/km, nepriklausomai nuo technologijos. Sunkvežimiams ir autobusams nustatytos mažesnės išmetamųjų teršalų ribos nei ankstesniuose „Euro 6“ standartuose.
  3. Taip pat nustatytos stabdžių ir padangų išmetamų teršalų ribos. „Euro 7“ standartas bus pirmasis ES standartas, kuris neapsiribos tik išmetamųjų dujų kiekio reguliavimu. Jame nustatytos papildomos ribos ir taisyklės dėl stabdžių kaladėlių išmetamų mikrodalelių ir padangų išmetamų mikroplastiko dalelių. Šie apribojimai ir taisyklės bus taikomi visoms transporto priemonėms, įskaitant elektrines transporto priemones.
  4. Šiuo metu sunkvežimių ir autobusų azoto oksidų (NOx), anglies monoksido (CO), kietųjų dalelių, angliavandenilių, metano ir amoniako ribinės vertės kontroliuojamos pagal „Euro VI“. Naujame pasiūlyme taip siekiama lengviesiems automobiliams ir lengviesiems komerciniams automobiliams taikyti amoniako (medžiagos, kuris atlieka svarbų vaidmenį miesto smoge) ribinės vertės. Pasiūlymu taip pat keičiamos sunkvežimiams ir autobusams taikomos formaldehido (dirginančių, kancerogeninių dujų) ir azoto oksido ribinės vertės. Šis medžiaga yra stipriai veikiančios šiltnamio efektą sukeliančios dujos, kurios pirmą kartą reguliuojamos taršos standartais. Galiausiai, kaip minėta, „Euro 7“ bus pirmasis standartas pasaulyje, kuriame bus reglamentuojamos mažiausios itin smulkios dalelės (iki 10 nanometrų).
  5. Transporto priemonės taip pat turės neviršyti nustatytų teršalų kiekio ilgesnį laikotarpį. Lengviesiems automobiliams ir lengvosioms komercinėms transporto priemonėms šis terminas būtų prailgintas iki 200 000 kilometrų arba 10 metų amžiaus. Tai yra dvigubai ilgesnis laikotarpis negu dabar – 5 metai arba 100 000 kilometrų.
  6. Nustatomos taisyklės, taikomos elektromobilių baterijoms. Naujosiomis taisyklėmis bus reglamentuojamas elektromobiliuose ir furgonuose įmontuotų baterijų eksploatavimo laikas, siekiant padidinti vartotojų pasitikėjimą elektromobiliais. Taip pat sumažės poreikis keisti baterijas palyginti ankstyvuoju elektromobilio gyvavimo ciklo etapu, todėl sumažės naujų svarbių žaliavų, reikalingų baterijoms gaminti, kiekis.
  7. Naujosiomis „Euro 7“ taisyklėmis bus užtikrinta, kad atliekant patikras transporto priemonės nebūtų nepagrįstai modifikuojamos, o institucijos galės lengvai patikrinti išmetamųjų teršalų kiekį, rinkdamos duomenis iš transporto priemonėje esančių jutiklių, kad būtų galima išmatuoti išmetamųjų teršalų kiekį per visą transporto priemonės eksploatavimo laikotarpį.
  8. 2035 m. pagal „Euro 7“ išmetamųjų teršalų standartą, lengvųjų automobilių ir lengvųjų komercinių transporto priemonių išmetamų NOx kiekis sumažės 35 %, palyginti su „Euro 6“ standartu. Autobusų ir sunkvežimių – 56 %. Kietųjų dalelių, išmetamų iš lengvųjų automobilių ir lengvųjų komercinių transporto priemonių, kiekis sumažės 13 %, o autobusų ir sunkvežimių – 39 %.

Back to top button