Naujienos

„Scania“ pradėjo naujos kartos elektra varomų sunkvežimių gamybą

2022 metų birželį „Scania“ pirmą kartą pristatė naujos kartos baterijose kaupiama elektros energija varomus nulinės emisijos regioninius sunkvežimius ir jau sukaupė solidų užsakymų sąrašą. Dabar Sioderteljėje (Švedija) pradedama šių sunkvežimių su R ir S serijų kabinomis gamyba. Elektrinių sunkvežimių variklių galia siekia 400 arba 450 kW, o tiek pakaks plačiam paslaugų spektrui įgyvendinti.

Atnaujintos ir miestams pritaikytos elektrinės transporto priemonės su naujais baterijų blokais, elektros pavarai pritaikytomis važiuoklėmis ir specializuotomis paslaugomis, kaip antai „Scania Charging Access“, – visa tai rodo, kad šiame segmente bendrovė jau pasiekė tokį brandos lygį, kuris leidžia pasiūlyti produktus įvairaus pobūdžio įmonėms ir įgyvendinti jų kasdienes transportavimo užduotis.

„Versle pasitelkti nulinės emisijos sunkvežimius nebėra išrinktųjų privilegija. Dabar „Scania“ siūlomi sprendimai apima plačias pritaikymo galimybes ir įvairiausius poreikius, o daugeliui įmonių tai leidžia pažeminti  perėjimo nuo iškastiniu kuru varomo transporto kartelę“, – sako „Scania“ vyresnysis viceprezidentas ir e. mobilumo vadovas Fredrikas Allardas.

Elektros energija varomas vilkikas Scania 45R
Elektros energija varomas vilkikas Scania 45R

Iškalbingi skaičiai

Naujos kartos regioniniai elektra varomi „Scania“ sunkvežimiai pasižymi įspūdingais skaičiais: bendras sąstato svoris gali siekti iki 64 tonų, viena įkrova nuvažiuojamas atstumas – iki 390 km, baterijų įkrovimo galia – iki 375 kW, o variklių galia – 400 arba 450 kW (apie 610 AG) – viršija daugybės tradicinių šiuo metu keliais važinėjančių sunkvežimių rodiklius.

Naujoji elektros galios sistema diegiama tiek vilkikuose, tiek kėbuliniuose sunkvežimiuose. Elektra varomi gali būti tiek R, tiek S modeliai.

Kaip visada, įveikiamas atstumas priklausys nuo svorio, naudojimo, oro sąlygų, vairavimo stiliaus ir pan. Tačiau 27 tonų savivartis su šešių akumuliatorių paketu viena įkrova gali įveikti iki 350 km. Tuomet valandos įkrova leis papildomai nuvažiuoti dar 270 km.

Norint sparčiai papildyti energijos atsargas, nebūtini galingiausi įkrovimo taškai – 130 kW galios įkroviklis per valandą gali įkrauti 1,3 kWh/km naudojančiam sunkvežimiui bateriją 100 km atstumui nuvažiuoti.

„Mes kiek įstrigome nuolatinėje pripildymo nuo 10 iki 100 proc. koncepcijoje – prie jos mus pripratino dyzelinas. Elektrines transporto priemones reikia įprasti įkrauti tiek, kiek būtina tolimesnei kelionei. Pavyzdžiui, jeigu iki įmonės įkroviklio sunkvežimiui liko 120 km, nebereikia jo baterijos įkrauti daugiau nei tiek ir dar truputį viršaus“, – pastebi F. Allardas.

Baterijų veiksnys

„Scania“ naudoja Švedijos gamintojo „Northvolt“ baterijų celes, leidžiančias sunkvežimiams nuvažiuoti 1,5 mln. kilometrų. Jų išmetamas anglies pėdsakas sudaro tik maždaug trečdalį lyginamojo pramonės rodiklio.

Vienas iš pagrindinių šių baterijų privalumų yra įkrovimo charakteristikos. Skirtingai nuo daugelio kitų, „Scania“ sunkvežimiuose naudojamas baterijas galima pakartotinai įkrauti iki 100 proc. talpos, nepaveikiant jų naudojimo trukmės. Be to, jos išlaiko tiesinę įkrovimo kreivę – tai reiškia, jog jos vienodu greičiu kraunasi tiek tada, kai būna visai iškrovusios, tiek artėdamos prie visiško įkrovimo.

Dėl pastarosios savybės lengva nuspėti įkrovimo laiką. Ji taip pat leidžia gerokai prailginti baterijos tarnavimo laiką ir sumažinti bendruosius nuosavybės kaštus.

„Scania“ sugebėjo užtikrinti nuolatinį tinkamą akumuliatorių temperatūros palaikymą, tad jos baterijos pasižymi šiomis retomis ypatybėmis. Dirbdama su „Northvolt“, „Scania“ pritaikė sunkiosioms transporto priemonėms skirtą technologiją, kuri suderina didelę akumuliatorių talpą ir vadinamąjį C koeficientą (srovę, kuria akumuliatorius iškraunamas ir įkraunamas).

Elektrinis „Scania“ vilkikas
Elektrinis „Scania“ vilkikas

„Manome, kad įkrovimas nebeatrodys toks problemiškas, kai žmonės gaus daugiau informacijos apie baterijų veikimą realiomis aplinkybėmis. Kai nagrinėjame įmonių veiklą, dažnai paaiškėja, jog daugumai jų jau dabar pakanka elektrinių transporto priemonių įveikiamo atstumo, ir dar su atsarga.

Savivarčiai ir kitos kėbulinės transporto priemonės dažnai sukaria mažiau nei 200 km per dieną, kai važinėja miestų vietovėse. Jei jos įkraunamos įmonių bazėse ir dar prijungiamos prie „Scania Charging Access“ tinklo, kad turėtų papildomų įkrovų galimybę, jokių problemų dėl nuvažiuojamo atstumo nelieka“, – paaiškina F. Allardas.

Perėjimas prie tvaraus, iškastinio kuro nenaudojančio, nulinės emisijos transporto yra nuolatinis procesas – jame svarbų vaidmenį atlieka mąstymo lyderiai. Šį perėjimą lemia įvairūs klientų tvarumo poreikiai, griežtėjantys teisės aktai ir lūkesčiai, kad elektra varomi sunkvežimiai užtikrins sąnaudų paritetą arba dar geresnes sąlygas nei dyzeliniai analogai.

„Augantis užsakymų portfelis ir besiplečianti infrastruktūra leidžia sakyti, jog „Scania“ tikslas, kad iki 2030-ųjų Europoje būtų parduodama 50 proc. vien elektrinių sunkvežimių, yra tikrai pasiekiamas“, – įsitikinęs F. Allardas.

Elektrinis „Scania“ vilkikas
Elektrinis „Scania“ vilkikas

Paprastesnės elektrifikacijos sąlygos

Šiais metais pristatytos „Scania Charging Access“ paslaugos dėka, „Scania“ klientai pirmieji TRATON grupėje turės galimybę naudotis 12-oje Europos šalių veikiančiu viešo įkrovimo tinklu. Lietuvoje šio tinklo plėtra planuojama po 2024 metų.

Nepriklausomai nuo to, kas valdo įkrovimo taškus tinkle, klientas gaus tik vieną jungtinę „Scania“ sąskaitą faktūrą. Paslauga teikiama be registracijos ar mėnesinių mokesčių. Pasirinkęs paslaugą, klientas moka tik iš anksto numanomą kainą paslaugos naudojimo metu. Iš tikrųjų vienintelis reikalavimas, norint prisijungti prie „Scania Charging Access“ paslaugos, – turėti bent vieną bet kokio modelio „Scania“.

„Esame vieni pirmųjų, teikiančių jungtinę paslaugą sunkiasvorių transporto priemonių naudotojams Europoje. Ji visų pirma skirta įkrauti keliaujant. Tačiau mūsų misija yra sukurti paprastesnes sąlygas tikrai elektrifikacijai, pašalinant iš šios lygties viską – nuo nerimo dėl nuvažiuojamo atstumo iki administracinių nusiskundimų, ir pasiūlyti sunkvežimiams paruoštus įkrovimo taškus“, – sako „Scania“ įkrovimo sprendimų vadovas Magnusas Höglundas.

Panašūs įrašai

Back to top button