REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Pabandykite įsivaizduoti šiuolaikiniame autosporto pasaulyje variklį, kurio darbinis tūris siektų 3,0 litrus, turėtų 10 cilindrų, jo veikimo neįtakotų turbinos, išvystytų maždaug 1000 arklio galių ir svertų vos 82 kilogramus. Visa tai skamba kaip iš fantastikos srities, ar ne? Vis dėlto, kadaise tai buvo realybė. 
Moderni Formulė-1 daugeliui autosporto entuziastų nėra įdomi. Priežasčių kodėl taip yra ne viena ir ne dvi, tačiau pirmosios šio sezono lenktynės rodo, jog intriga į šį čempionatą sugrįžta. Tik ar ilgam? Pagyvensime ir pamatysime. Dabar sutelkime dėmesį į variklių gamintoją, kuris Formulėje-1 buvo mylimas ir gerbiamas.
Automobilių gamintoja „BMW“, labai aktyviai dalyvauja įvairiose autosporto varžybose. Nors ralis ar bekelės varžybos nėra „BMW“ kompanijos vadovų prioritetų sąrašuose, tačiau žiedinės lenktynės ir įvairios šios šakos interpretacijos nuolatos kaitino „BMW“ lyderių kraują. Ne išimtis buvo ir Formulė-1, kurioje šis gamintojas nuolatos stengėsi būti tarp lyderių.
„BMW“ pačioje brangiausioje autosporto šakoje dalyvavo ne visuomet, nuolatos padarydama keletos metų arba keletos dešimtmečių pertrauką. Nors pirmasis „BMW“ kompanijos bandymas dalyvauti Formulėje-1 įvyko šešto dešimtmečio pradžioje, tačiau milžiniškas investicijas į šį sportą „BMW“ pradėjo siųsti tik devinto dešimtmečio pradžioje, o tiksliau - 1982 metais, kuomet „BMW“ tapo „Brabham“ variklių tiekėja. Vėliau šios kompanijos inžinierių sukurti motorai buvo diegiami į „ATS“, „Arrows“„ „Benetton“ ir „Ligier“ boliduose, tačiau šiam gamintojui pats sėkmingiausias ir maloniausias laikotarpis Formulėje-1 buvo 2000 - 2005 metais, kuomet „BMW“ glaudžiai bendradarbiavo su „Williams“.
1998 metais „BMW“ ir „Williams“ pasirašė bendradarbiavimo sutartį, kuri vokiškų automobilių gamintoja įpareigoja „Williams“ ekipai tiekti naujos kartos variklius.
„BMW“ išanalizavusi „Williams“ pateiktus duomenis ir reikalavimus, prie naujo variklio plušo 18 mėnesių, per kuriuos gimė 3,0 litrų darbinio tūrio, 10 cilindrų atmosferinis jėgos agregatas.
Pirmoji variklio evoliucija - „E41“, buvo įdiegta į Ralfo Schumacherio ir Jensono Buttono bolidus. Šis motoras sugebėdavo išvysti 760 arklio galių ir svėrė 117 kilogramų.

Pabandykite įsivaizduoti šiuolaikiniame autosporto pasaulyje variklį, kurio darbinis tūris siektų 3,0 litrus, turėtų 10 cilindrų, jo veikimo neįtakotų turbinos, išvystytų maždaug 1000 arklio galių ir svertų vos 82 kilogramus. Visa tai skamba kaip iš fantastikos srities, ar ne? Vis dėlto, kadaise tai buvo realybė. 
Moderni Formulė-1 daugeliui autosporto entuziastų nėra įdomi. Priežasčių kodėl taip yra ne viena ir ne dvi, tačiau pirmosios šio sezono lenktynės rodo, jog intriga į šį čempionatą sugrįžta. Tik ar ilgam? Pagyvensime ir pamatysime. Dabar sutelkime dėmesį į variklių gamintoją, kuris Formulėje-1 buvo mylimas ir gerbiamas.
Automobilių gamintoja „BMW“, labai aktyviai dalyvauja įvairiose autosporto varžybose. Nors ralis ar bekelės varžybos nėra „BMW“ kompanijos vadovų prioritetų sąrašuose, tačiau žiedinės lenktynės ir įvairios šios šakos interpretacijos nuolatos kaitino „BMW“ lyderių kraują. Ne išimtis buvo ir Formulė-1, kurioje šis gamintojas nuolatos stengėsi būti tarp lyderių.
„BMW“ pačioje brangiausioje autosporto šakoje dalyvavo ne visuomet, nuolatos padarydama keletos metų arba keletos dešimtmečių pertrauką. Nors pirmasis „BMW“ kompanijos bandymas dalyvauti Formulėje-1 įvyko šešto dešimtmečio pradžioje, tačiau milžiniškas investicijas į šį sportą „BMW“ pradėjo siųsti tik devinto dešimtmečio pradžioje, o tiksliau - 1982 metais, kuomet „BMW“ tapo „Brabham“ variklių tiekėja. Vėliau šios kompanijos inžinierių sukurti motorai buvo diegiami į „ATS“, „Arrows“„ „Benetton“ ir „Ligier“ boliduose, tačiau šiam gamintojui pats sėkmingiausias ir maloniausias laikotarpis Formulėje-1 buvo 2000 - 2005 metais, kuomet „BMW“ glaudžiai bendradarbiavo su „Williams“.
1998 metais „BMW“ ir „Williams“ pasirašė bendradarbiavimo sutartį, kuri vokiškų automobilių gamintoja įpareigoja „Williams“ ekipai tiekti naujos kartos variklius.
„BMW“ išanalizavusi „Williams“ pateiktus duomenis ir reikalavimus, prie naujo variklio plušo 18 mėnesių, per kuriuos gimė 3,0 litrų darbinio tūrio, 10 cilindrų atmosferinis jėgos agregatas.
Pirmoji variklio evoliucija - „E41“, buvo įdiegta į Ralfo Schumacherio ir Jensono Buttono bolidus. Šis motoras sugebėdavo išvysti 760 arklio galių ir svėrė 117 kilogramų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

BMW P84


2001 metais buvo pristatyta atnaujinta „P80/1“ variklio versija, kuri sugebėdavo išvystyti 892 arklio galias ir išsisukti iki net 18000 aps/min. Galingesnis motoras Ralfui Schumacheriui ir naujam komandos draugui, Juan Pablo Montoya, suteikė rimtą postūmį ir leido iškovoti ne vieną pergalę.
Sekanti variklio evoliucija - „P82“ tapo dar galingesnė, maksimali sūkių riba pakilo iki 19 000 aps/min. Šis motoras buvo patikimesnis, ištvermingesnis ir galėdavo lygiuotis su „Ferrari“ jėgos agregatu, tačiau „Williams“ važiuoklė buvo didžiausias nusivylimas.
Vėliau pasirodžiusi variklio versija - „P83“, taip pat buvo pajėgesnė ir ištvermingesnė, tačiau didžiausią dėmesį reikėtų sutelkti į „P85“. Būtent šis motoras buvo „BMW“ inžinierių numylėtinis, kuriam buvo prognozuojama itin šviesi ateitis.

REKLAMA

BMW_Engine_P84-5


Pagal pirminį planą, naujasis motoras ir tolimesnės šio jėgos agregato versijos turėjo išsiversti be turbinų ir pasiekti net 1000 arklio galių, sverti vos 82 kilogramus ir užtikrinti didžiausią efektyvumą. Deja, šiam varikliui taip ir nepavyko patekti į Formulę-1, nes pasikeitęs variklių reglamentas reikalavo, jog į visus Formulės-1 bolidus būtų montuojamas ne 10, o 8 cilindrų motoras.
Koją šiam varikliui pakišo ir tai, jog komandos nebegalėjo kiekvienose lenktynėse naudoti naujų variklių. Tai labai stipriai atsiliepė naujo variklio efektyvumui ir svoriui. „BMW“ specialistai norėdami prisitaikyti prie artėjančių pokyčių, 2005 metų sezone naudojo modifikuotą variklį, kuris buvo sunkesnis, ne toks eiklus ir gyvybingas, tačiau galėjo atlaikyti kelis lenktynių savaitgalius.
Įsigaliojus naujoms taisyklėms, „Williams“ boliduose atsirado ne „BMW“, o „Cosworth“ inžinierių sukurtas 2,4 litro, 8 cilindrų motoras, kuris buvo pavadintas „P86“ vardu.

REKLAMAAutobilis.lt
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų