Straipsniai

Erwinas Komenda: Žmogus, kuris sukūrė tris labai svarbius automobilius, tačiau jo niekas neprisimena

Žinios apie naujus išradimus šiais laikais mus pasiekia akimirksniu. Ypatingai sparčiu tempu plintanti informacija padeda visam pasauliui sužinoti automobilių gamintojų pasiekimus ir, be abejonės, nuodėmes.

Kita vertus, jeigu dabar turėtume gyventi neturėdami pilnavertės prieigos prie interneto bei išmanių prietaisų, apie naują išradimą sužinotume tik po kurio laiko. Galbūt po kelių mėnesių, galbūt po kelerių metų, tačiau anksčiau ar vėliau konkreti žinia pasiektų visą pasaulį.

Vis dėlto, Erwino Komendos atveju, net ir praėjus keleriems dešimtmečiams, šio žmogaus pavardė šiandien žinoma tik ganėtinai siauram žmonių ratui, o tai – neįprastai keista, mat būtent ši persona buvo atsakinga už „Volkswagen Beetle“, „Porsche 356“ ir „Porsche 911“ automobilių sukūrimą. Šis teiginys daugeliui automanų gali sukelti dvejopus jausmus, nes juk šiuos automobilius sukūrė Ferdinandas Porsche ir jo sūnus, ar ne?

Kompanija

Automobilių inžinierius

Erwinas Komenda – 1904 metais Austrijoje gimęs specialistas, kuris vos po dvidešimt dviejų metų sugebėjo surasti greitesnį kelią į automobilių pramonės labirintus.

Baigęs Steyro technikos institutą, jis lankė trenerių rengimo kursus Vienoje. Po studijų, E.Komenda pradėjo dirbti Steyro automobilių gamykloje, kur pirmą kartą susipažino su technikos direktoriumi Ferdinandu Porsche. E.Komenda dirbo su keliais novatoriškais projektais ir jam buvo pasiūlytos „Daimler-Benz AG“ bandymų ir vystymo skyriaus vyriausiojo dizainerio pareigos, kuriose jis išbuvo dvejus metus, o 1931 m. jis paliko šį gerai apmokamą darbą ir prisijungė prie naujai įkurto Ferdinando Porsche dizaino biuro, kur pradėjo dirbti vyriausiuoju dizaineriu ir kėbulo konstrukcijos vadovu.

Pasak E.Komendos šeimos narių, talentingas inžinierius savo pirmąjį „tautos automobilio“ projektą nubraižė 1936 m. sausio 18 dieną. Pirminio projekto idėjoje didžiausias dėmesys buvo skirtas atskiriems sparnams. Pastarieji buvo prisukami prie pagrindinio kėbulo, o pats kėbulas buvo aptakių, aerodinamiškų formų.

Volkswagen Beetle prototipo eskizai
Volkswagen Beetle prototipo eskizai

Praėjus vos vieneriems metams, 1937 metais, „Daimler-Benz AG“ kėbulų gamykloje Sindelfingene, buvo pagaminta 30 priešserijinių automobilių, kurie leistų inžinieriams realiomis sąlygomis išbandyti patį automobilį ir jame panaudotus sprendimus.

Jeigu „tautos automobilio“ projekto darbai gana nuosekliai judėjo į priekį, tais pačiais metais E.Komenda susidūrė su pirmąja kliūtimi. Vadovaujantis 1937 m. priimtais „Porsche“ įmonės nuostatais, visi darbuotojai privalėjo tapti nacionalsocialistų partijos nariais, tačiau E.Komenda šios taisyklės vengė ir stengėsi išsaugoti neutralumą. Be to, jis taip pat atsisakė pakelti ranką pasisveikinti su Fiureriu ir vietoje to į jį kreipėsi „Pone Hitleri“. Dėl tokio inžinieriaus elgesio aukštas pareigas užimantys nacių pareigūnai dažnai piktinosi ir nepraleisdavo progos pasakyti, jog toks elgesys – provokuojantis.

Volkswagen Beetle prototipas
Volkswagen Beetle prototipas

Sportiškų automobilių pradininkas

Pasibaigus antrajam pasauliniam karui, „Volkswagen“ automobilių gamykla atiteko britams ir majorui Ivanui Hirstui. Britai šioje gamykloje norėjo pradėti gaminti „Volkswagen Beetle“, kad pakeistų susidėvėjusius sąjungininkų automobilius. Tuo tarpu „Porsche“ gamykla stovėjo Jungtinių Amerikos Valstijų armijai priklausiusiame sektoriuje, kuri laikėsi nuomonės, kad, siekiant išvengti dar vieno karo, reikėtų sunaikinti visą Vokietijos pramonę. Šalyje taip pat vyko denacifikacijos procesas, todėl E.Komenda, F.Porsche ir kiti inžinieriai buvo laikomi amerikiečių internuotų asmenų stovykloje Glasenbache.

Po ilgai trukusių apklausų, didžioji dalis „Porsche“ inžinierių buvo paleisti, tačiau šios kompanijos įkūrėjas buvo įkalintas Prancūzijos kalėjime už nusikaltimus antrojo pasaulinio karo metu, o automobilių inžinerijos amatą puikiai išmanantis E.Komenda pradėjo ieškoti darbovietės, kuri galėtų patenkinti jo aistrą kurti įdomias transporto priemones.

Erwinas Komenda
Erwinas Komenda

Galbūt tai buvo tik sutapimas, tačiau kaip tik tuo metu iš Prancūzijos kalėjimo buvo paleistas Ferdinando Porsche sūnus – Ferry Porsche, kuris susirado savo buvusį kolegą ir pasiūlė toliau tęsti darbą „Porsche“ kompanijoje bei padėti tvirtus pamatus naujiems automobiliams.

Siekdamas palikti antrojo pasaulinio karo padarinius praeityje, E.Komenda 1946 metais nubraižė keletą sportinio automobilio eskizų, kurie ilgainiui evoliucionavo į pirmąjį „Porsche“ markės sportišką modelį – „Porsche 356“.

Erwinas Komenda (4)

Atsižvelgdamas į tuometinę finansinę situaciją, Erwinas nusprendė pirmame „Porsche“ automobilyje pritaikyti keletą sprendimų, kuriuos jis panaudojo „Volkswagen Beetle“. Pavyzdžiui? Variklio pozicija, varomieji ratai ir agregatų išdėstymas buvo labai panašus ar netgi identiškas „Beetle“.

1949 metais į Vokietiją sugrįžęs Ferdinandas Porsche ženkliai prisidėjo prie „Porsche 356“ automobilio gamybos išjudinimo iš mirties taško. Ieškodamas potencialių partnerių, Ferdinandas Porsche atsigręžė į keletą „Volkswagen“ atstovybių, kurios po intensyvių derybų sutiko pardavinėti pirmąjį „Porsche“ modelį.

Erwinas Komenda prie Porsche 356 prototipo
Erwinas Komenda prie Porsche 356 prototipo

Po vienerių metų Ferdinandas Porsche kreipėsi į „Volkswagen“ dėl autorinių „Beetle“ teisių, kurios vėliau leido užsitikrinti finansinį stabilumą.

Šeštame dešimtmetyje E.Komenda reguliariai tobulino „356“ modelį, kūrė skirtingas versijas, pristatė kabrioletą, įžymųjį „Speedster“ bei varžyboms skirtus „Spyder“ modelius. Nors „Porsche 356“ paklausa visame pasaulyje augo kartu su „Porsche“ reputacija, E.Komenda nuolatos įsiveldavo į konfliktus su Ferdinandu Porsche ir jo sūnumis dėl sportiškų automobilių ateities ir kas turėtų pakeisti „356“.

Nors E.Komenda buvo ramaus ir nedemonstratyvaus būdo, jis nebuvo nuolaidus. Jis buvo vienas iš nedaugelio darbuotojų, kurie ginčydavosi su Porsche šeimos nariais, tačiau ilgainiui jo tvirtos pažiūros supriešino jį su į bendrovę ateinančia trečiąja Porsche (ir Piëch) karta.

Paskutinieji E.Komendos metai „Porsche“ įmonėje buvo kupini nesutarimų. Jis priklausė senosios mokyklos atstovams, o jo idėjos prieštaravo naujai įdarbinto Butzi Porsche ir Ferry Porsche sūnaus idėjoms.

Porsche 356B 1600 Super Cabriolet
Porsche 356B 1600 Super Cabriolet

E.Komenda pirmenybę teikė erdviam keturviečiam automobiliui ir, atrodo, nenorėjo atsisakyti savo puoselėjamų iškilių kreivių, o štai Butzi Porsche norėjo liekno, sportiško, aštresnių briaunų 2+2 tipo automobilio. Ferry Porsche siekdamas tinkamai įvertinti abiejų sugalvotas idėjas, projekto iniciatoriams liepė pagaminti po keletą maketų, tačiau visos E.Komenda pastangos nuėjo veltui, mat „Porsche“ įmonę valdęs Ferry Porsche pasirinko sūnaus pasiūlytą modelį.

Nors toks sprendimas iš pažiūros gali atrodyti kaip nepotizmas, jis buvo akivaizdžiai teisingas. „356“ nors ir buvo neįtikėtinai dailus, tokioje pačioje formoje negalėjo išlikti konkurencingu. Tačiau jį pakeitęs „901“ modelis (netrukus pervadintas į „911“) tapo „Porsche“ markės ateitis.

Galiausiai naujuoju dizaino vadovu buvo paskirtas Butzi Porsche, E.Komenda, susirgęs plaučių vėžiu, mirė 1966 m. rugpjūčio 22 d.

Erwinas Komenda (2)

Erwino Komenda anūkė 2014 metais padavė „Porsche“ į teismą, turėdama pagrindo, jog Ferry Porsche ir Butzi Porsche nėra tikrieji „Porsche 356“ ir „Porsche 911“ kūrėjai.

Moteris taip pat teigė, jog „Porsche“ kompanija siekdama nuslėpti jiems nepalankius faktus, specialiai pašalino Erwino Komenda nuotraukas iš bendrovės archyvų.

Back to top button